بنکر | Banker
دوشنبه 19 خرداد 1404
  • خانه
    • اخبار روز
    • طلا و ارز
    • گزارش روز
    • اقتصاد و بیمه
    • دیگه چه خبر ؟
    • بنکر پلاس
    • یادداشت
    • نگاه بنکر
    • کافه بانک
    • خودرو
    • تاریخ و اقتصاد
    • قانون بانکداری
    • آموزش بانکداری
  • اخبار روز
  • ویژه بنکر
  • بانکداری
    • نرخ سود
    • نرخ سهام
    • شعب بانک ها
    • تماس با بانک ها
    • استخدام در بانک
  • طلا و ارز
  • ارز دیجیتال
  • وام
  • بانکداری اینترنتی
    • بانکداری الکترونیک
    • خدمات الکترونیکی بانک ها
    • دریافت شماره شبا بانک ها
  • اقتصاد و بیمه
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • RSS
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
    • اخبار روز
    • طلا و ارز
    • گزارش روز
    • اقتصاد و بیمه
    • دیگه چه خبر ؟
    • بنکر پلاس
    • یادداشت
    • نگاه بنکر
    • کافه بانک
    • خودرو
    • تاریخ و اقتصاد
    • قانون بانکداری
    • آموزش بانکداری
  • اخبار روز
  • ویژه بنکر
  • بانکداری
    • نرخ سود
    • نرخ سهام
    • شعب بانک ها
    • تماس با بانک ها
    • استخدام در بانک
  • طلا و ارز
  • ارز دیجیتال
  • وام
  • بانکداری اینترنتی
    • بانکداری الکترونیک
    • خدمات الکترونیکی بانک ها
    • دریافت شماره شبا بانک ها
  • اقتصاد و بیمه
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
بنکر | Banker
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

دستاوردهای بانکداری دیجیتال

11 دی 1398
در ارز دیجیتال

به گزارش بنکر (Banker)، تاثیر بر رفتار مشتری: امروزه بسیاری از مشتریان کلیدی بانک ها، افرادی در بازه سنی ۲۴ تا ۴۵ سال هستند که انتظارات و ترجیحات بسیار متفاوتی نسبت به نسل گذشته خود از محصولات و خدمات بانکی دارند. بانکداری دیجیتال به عنوان یک ابزار قدرتمند، پاسخگویی به این انتظارات و نیازها را امکانپذیر ساخته است. بررسی در بین مشتریان حقیقی و حقوقی خدمات بانکی  )توسط یکی از موسسات بین المللی مشاوره مدیریت( نشان می دهد، که مشتریان ترجیح می  دهند بسیاری از خدمات بانکی را به جای شعب فیزیکی از کانال های دیجیتال دریافت کنند.

 به طور خاص خدماتی مانند پرداخت و انتقال وجه و یا گزارش گیری و بررسی مانده حساب، با ترجیح بسیار بالاتری در کانال های دیجیتال انجام خواهد شد.  البته شعبه همیشه یکی از کانال های مهم ارتباط با مشتری بوده است، اما نقش کانال ها در امور انجام تراکنش و ارتباط با مشتری در حال تغییر است.

این در حالی است که د ر گذشته شعب فیزیکی نقش بسیار مهمی در هر دو بعد ارتباطی و تراکنشی داشتند و سایر کانال ها نقش  مکمل شعب را در حوزه های تراکنشی و ارتباطی ایفا می کردند. اما  با ظهور دیجیتالی شدن، بسیاری از تراکنش  های مشتریان به کانالهای دیجیتال مهاجرت کرده و شعب عمدتاً در حوزه ارتباط با مشتری متمرکز می گردند.

  بر همین اساس، زمانی که مشتریان تجربه خوبی از دریافت خدمات و محصولات مناسب و شخصی سازی شده با بیشترین سرعت و ساده ترین روش ممکن با امکان دسترسی ۲۴* ۷ در یک بانک دیجیتال داشته باشند، وفاداری آنها نسبت به بانک، از وفاداریشان نسبت به یک بانک کلاسیک که هیچ طراحی دیجیتالی ندارد،  بیشتر می شود. بنابراین بانکداری دیجیتال در حوزه رفتار مشتری، بر «تعهد پیوسته»  و «وفاداری به بانک»  اثر گذار است.

 

تاثیر بر عملکرد بانک: این تأثیر از چند جنبه زیر قابل بررسی است.

 کاهش نسبت هزینه به درآمد: همزمان با افزایش پذیرش ابزارهای دیجیتال توسط مشتریان، نقش شعب

بانک ها در بعد تراکنشی کمرنگ تر شده و به ارائه دهنده مشاوره به مشتری تغییر می یابد. این  امر با کاهش هزینه های عملیات شعب فیزیکی و هزینه دارایی های ثابت، موجب کاهش نسبت هزینه به درآمد گردیده و همین موضوع، امکان رقابت پذیری بیشتری برای بانکها ایجاد می نماید.  بر اساس برآوردهای موسسه« Deloitte »، این نسبت در بانک های سنتی حدود ۷۰درصد و در بانک های دیجیتال حدود ۳۵  درصد است.  

افزایش نرخ بازده حقوق صاحبان سهام (ROE ):  بانکها با راه اندازی بانکداری دیجیتال، می  توانند هزینه های عملیاتی خود را از طریق کاهش زمان پردازش فعالیت های مختلف و بهینه سازی استفاده از کانال های متنوع، به حداقل برسانند و همچنین برخی از هزینه های سرمایه ای خود را نیز کاهش دهند.  به علاوه با راه اندازی بانکداری دیجیتال، امکان خلق درآمدهای جدید نیز برای بانک ها فراهم می گردد و بدینوسیله بانک ها می توانند نسبت   ROE خود را ارتقا دهند.

تاثیر بر سودآوری:  به گواه یکی از موسسات تحقیقاتی،  نوآوری های دیجیتال در صنعت بانکداری، فرصت ها و تهدیدات مختلفی را برای بانک ها رقم زده است.  این موسسه دگرگونی دیجیتال را به مثابه یک شمشیر دو لبه معرفی می کند که یک سوی آن با ایجاد مزیت رقابتی و کاهش هزینه ها منجر به افزایش سودآوری بانک ها خواهد شد .از سوی دیگر،  با توانمند ساختن رقبا و فشار برای کاهش حاشیه سود و افزایش برخی ریسک های عملیاتی، ممکن است به کاهش سودآوری منتهی گردد.

در دنیای جدید بانکداری دیجیتال، بانک ها قادر خواهند بود از طریق نوآوری در مدل های کسب وکار و ارائه خدمات نوین، درآمدهای خود را افزایش دهند.  البته در سوی مقابل این فرصت، یکی از مهمترین تهدیدهای نوآوری دیجیتال یعنی احتمال ارائه خدمات نوآورانه جدید از سمت رقبا و گرایش مشتریان به سمت آنان قرار دارد.  در واقع عرصه و زمینه نوآوری، کم و بیش برای تمامی بازیگران فراهم خواهد بود و البته احتمال پیشی گرفتن رقبا به دلیل تعدد و تنوع بازیگران، بیشتر به نظر می رسد.

علاوه بر بانک های سنتی، بازیگرانی مانند اپراتورهای « موبایل، خرده فروشیها و ارائه دهندگان خدمات اینترنتی و البته فین تکها»، سعی دارند تا بخشی از درآمدهای بانک را به خود اختصاص دهند.  این موضوع سبب افزایش رقابت در صنعت بانکداری شده و حاشیه سود این صنعت را کاهش خواهد داد.

 البته بانکها قادر خواهند بود با استفاده از ابزارهای نوظهور تحلیل داده، امکان فروش محصولات نوین و ایجاد جریانه ای درآمدی جدید را فراهم سازند.  فروش سایر محصولات و خدمات مالی مانند بیمه، خدمات کارگزاری، صرافی و لیزینگ در کنار خدمات بانکی نیز از طریق استفاده از ابزارهای تحلیل داده با احتمال بیشتری مقدور خواهد بود.

البته به اعتقاد موسسه فوق الذکر، دیجیتالی شدن و استفاده از نوآوری های دیجیتال، افزایش ریسک عملیاتی را برای بانک ها به همراه خواهد داشت و ممکن است منجر به درصدی کاهش در سودآوری گردد. « مک کینزی» با جمع جبری فرصت ها و تهدیدهای این حوزه، نتیجه گیری می کند که ورود به دنیای نوآوری های دیجیتال برای افزایش و یا حتی حفظ سودآوری بانک ها ضروری خواهد بود.

تغییر ذهنیت بانک  و حرکت به سمت مشتری محوری:  در بانکداری دیجیتال، طراحی مدل کسب و کار با هدف سهم از بازار صورت نمی پذیرد بلکه با این هدف صورت می پذیرد که چگونه می توان توجه مشتری را بدست آورد و ترجیح او شد و از این طریق به اهداف کسب و کار دست یافت. لذا بانک ها بیش از پیش به بینش های نشأت گرفته از اطلاعات وابسته خواهند بود تا از این طریق استراتژی کسب و کار خود و تصمیم های حیاتی را اتخاذ کرده و خدمات شخصی سازی شده تری را به مشتریان ارائه نمایند.  آگاهی در لحظه نسبت به مشتری بانک را قادر به ارائه خدمات شخصی و اختصاصی به مشتریان در زمان درست و از طریق ابزار درست  می کند. تمامی  این عوامل موجب افزایش انعطاف پذیری و چابکی بانک ها می شود.

در واقع می توان گفت بانکداری دیجیتال پارادایم جدیدی است که منافع فراوانی را برای بانک عرضه داشته و سبب افزایش بهره وری و سودآوری می گردد.  بانکداری دیجیتال به معنای دیجیتالی کردن تمام فعالیت ها و برنامه های بانکداری است که پیش از این تنها در شعب فیزیکی، در اختیار مشتریان قرار میگرفت.  این فعالیت ها عبارتند از: «سپرده گذاری، برداشت و انتقال پول، مدیریت حساب، مدیریت وام، پرداخت صورتحساب، خدمات حسابداری. »

همچنین بر اساس تعریفی از یکی موسسات بین المللی، بانکداری دیجیتال مفهوم جدیدی در صنعت بانکداری است که هدف آن غنی سازی سرویس های استاندارد برخط و موبایلی از طریق به کارگیری فناوری های دیجیتال است. برخلاف تصور همگان، بانکداری  دیجیتال مترادف با بانکداری آنلاین یا بدون شعبه نیست. مطابق با نظر تحلیلگران بانکی، در این نوع بانکداری شعب فیزیکی بانک ها حذف نخواهند شد بلکه از وضعیت تراکنش محوری فعلی به سمت مشاوره محوری پیش خواهند رفت.

برچسب ها: اپراتوربانکداریبانکداری دیجیتالفناوریفین تک
توئیتاشتراک گذاریاشتراک گذاریاشتراک گذاریارسال

بیشتر بخوانید

اخبار روز

بانک‌های ایران در تله استانداردهای جهانی

19 خرداد 1404
بانکداری

با بانکداری ویدیویی بانک ملت، پنج‌شنبه‌ها هم بانک باز است!

7 خرداد 1404
بانکداری

تجلیل از یکصد مشتری برتر بانک سپه

11 اردیبهشت 1404

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار بنکر

چطور پیش‌فروش ارز انجام می‌شود؟ جزئیات

19 خرداد 1404
بانک مرکزی ایران

بانک مرکزی گزارش داد: دلارها خرج کجا می‌شود؟!

19 خرداد 1404

این ترفندها راه زندان را به روی بدهکاران چک می‌بندد!

19 خرداد 1404

آخرین قیمت طلا،دلار و سکه در بازار دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۴

19 خرداد 1404

بازار طلا سیگنال‌محور شد | طلا گران شد، ربع سکه ارزان!

19 خرداد 1404

دلار یخ زد! قیمت تتر بازگشت

19 خرداد 1404

وام و تخفیف‌های ویژه بازنشستگان در راه است

19 خرداد 1404

این خبر می‌تواند بازار طلا را زیر و رو کند؛ مراقب باشید!

19 خرداد 1404

شیبا اینو پس از سقوط سنگین آماده جهش است؟

19 خرداد 1404

درهم، دلار و تتر بالا رفتند | بازار ارز در وضعیت هشدار

19 خرداد 1404

۴ قطعه سکه گران شد! آخرین نرخ‌های بازار امروز

19 خرداد 1404

بانک‌هایی که وام فوری و بدون ضامن می‌دهند؛ ۴ گزینه محبوب

19 خرداد 1404

بانک‌های ایران در تله استانداردهای جهانی

19 خرداد 1404

سودآورترین خودرو سایپا در ثبت‌نام عید قربان 1404 کدام است؟

19 خرداد 1404

سرانه درآمد ایرانیان نصف شد؛ علت چیست؟

19 خرداد 1404

وب گردی

سقف متحرک استخر ، بیما ، عمل زیبایی بازیگران، پلکسی، قیمت لحظه ای تتر

مروری بر دسته بندی اخبار

  • آموزش بانکداری
  • اخبار روز
  • ارز دیجیتال
  • استخدام در بانک
  • اقتصاد و بیمه
  • بانکداری
  • بانکداری الکترونیک
  • بنکر پلاس
  • تاریخ و اقتصاد
  • خدمات آنی
  • خودرو
  • دیگه چه خبر ؟
  • صرافی
  • طلا و ارز
  • قانون بانکداری
  • کافه بانک
  • گزارش روز
  • نگاه بنکر
  • وام
  • ویژه بنکر
  • یادداشت

آخرین اخبار

چطور پیش‌فروش ارز انجام می‌شود؟ جزئیات

19 خرداد 1404
بانک مرکزی ایران

بانک مرکزی گزارش داد: دلارها خرج کجا می‌شود؟!

19 خرداد 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

ما را دنبال کنید

بایگانی اخبار

  • تماس با ما
  • درباره ما

نقل و نشر مطالب با ذکر نام بنکر به مطالب بلامانع است. کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به بانکداران 24 می باشد

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ویژه بنکر
  • اخبار روز
  • بانکداری
  • طلا و ارز
  • ارز دیجیتال
  • وام
  • دریافت شماره شبا
  • دیگه چه خبر ؟
  • تاریخ و اقتصاد
  • استخدام در بانک
  • اقتصاد و بیمه

نقل و نشر مطالب با ذکر نام بنکر به مطالب بلامانع است. کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به بانکداران 24 می باشد